کاربرد قیف بازاریابی گوگل در دیجیتال مارکتینگ

سرفصل های مقاله

چرا قیف بازاریابی ابزاری سودمند است؟
قیف بازاریابی در زندگی واقعی
قیف بازاریابی گوگل
کارکرد قیف های گوگل آنالیتیک چگونه است؟
انواع قیف های تحلیل گوگل
اشتباهات رایج در هنگام راه اندازی قیف بازاریابی گوگل
نکاتی مهم در طراحی قیف بازاریابی گوگل
امروزه کسب وکارهای مختلف در هرحوزه ای وارد فضای دیجیتالی شده اند. صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک و حتی استارت آپ های نوپا به خوبی بر این امر واقف هستند که برای افزایش حاشیه سود و موفق شدن، چاره ای ندارد جز آنکه حضوری مناسب و با برنامه در فضای آنلاین و اینترنت داشته باشند. حتی اگر کسب و کار شما به گونه ای نیست که مشمول رویکردهای تجارت الکترونیک شود، لازم است برای اطلاع رسانی به مخاطبان تان و افزایش آگاهی از برند خود فعالیت مستمر و حساب شده ای در فضای آنلاین داشته باشید. برای آنکه متوجه شوید فعالیت های آنلاین شما هدفمند دنبال می شود یا خیر بهتر است از قیف بازاریابی گوگل استفاده کنید تا برنامه های بازاریابی آنلاین خود را مدیریت کرده و مخاطبان را به مسیر مورد نظر خود هدایت کنید.

چرا قیف بازاریابی ابزاری سودمند است؟
با گزارش حاصل از قیف بازاریابی، متوجه می شوید که در کدام مسیر یا مرحله مشتریان خود را از دست می دهید. در واقع در قیف بازاریابی مسیر ایده آلی که می خواهیم مخاطبان و مشتریان هدف مان طی کنند را مشخص می کنیم، سپس با استفاده از تحلیل های قیف بازاریابی گوگل متوجه می شویم مسیر طراحی شده تا چه اندازه کارآمد بوده و چه درصدی از مخاطبان آن را تا انتها دنبال کرده اند.

به مثال کسب وکار SaaS خود توجه کنید. در اینجا می بینید که یک قیف چگونه فعالیت جستجو را برای آنها انجام می دهد :

بازدید وبسایت
ثبت نام برای نمونه آزمایشی
محصول مورد استفاده قرار گرفته
بارگذاری برای پرداخت
آیا مردم باید قبل از پرداخت محصول را استفاده کنند؟ آنها مجبور به این کار نیستند اما استفاده از محصول قبل از پرداخت به نفع آنها می باشد.

به نمونه گزارش قیف بازاریابی گوگل توجه کنید که نحوه عملکرد قیف را نشان می دهد.

در این مثال، مدیران به دنبال این هستند که ۱۶۵ نفر محصول را استفاده کنند اما تنها ۱۳ نفر به مرحله پرداخت و صورت حساب وارد می شوند. در هر مرحله از قیف، فرصت هایی برای بهبود وجود دارد اما بهتر است ابتدا بر روی حوزه هایی کار کنیم که به بیشترین توجه نیاز دارند. هرچه تعداد افراد بیشتری به مرحله صورت حساب برسند، درآمد بیشتری به دست خواهند آورد. این کار باید اولین قسمت قیف برای بهینه سازی باشد.

قیف بازاریابی در زندگی واقعی
مشتریان هر روز با قیف بازاریابی سر و کار دارند. برای مثال بیایید به فرایند قیف در یک فروشگاه خرده فروشی و یک فروشگاه اینترنتی نگاهی بیندازیم و مسیری که مشتریان در آنها طی می کنند را مرور کنیم :

قیف فروشگاه خرده فروشی قیف فروشگاه آنلاین
مشتری به صورت فیزیکی وارد فروشگاه می شود. مشتری از وبسایت بازدید می کند.
مشتری محصولات واقعی را مشاهده می کند. مشتری صفحه یا صفحات مربوط به محصول را مشاهده می کند.
مشتری محصول را انتخاب نموده و در سبد خرید خود قرار می دهد. مشتری محصول را به سبد خرید خود اضافه می کند.
مشتری به صندوق فروشگاه مراجعه می کند. مشتری وارد فرایند پرداخت نهایی می شود.
مشتری فرایند خرید را با پرداخت وجه به صندوق دار به پایان می رساند. مشتری فرایند پرداخت را تمام نموده و بر روی گزینه خرید کلیک می کند.
فروشگاه آنلاین فرصت مشاهده قیف (یعنی مراحل طی شده توسط خریدار) را فراهم میکند. اگر بازاریابان از شاخص های تعریف شده در قیف بازاریابی استفاده کنند، می توانند تعداد دقیق افرادی که در قیف حرکت می کنند و زمان و مرحله ای که وارد فرآیند خرید می شوند را ببینند. برای مثال می توان الگوی بالا را در گزارش قیف بازاریابی زیر لحاظ کرد.

قیف بازاریابی گوگل
اکنون که با قیف بازاریابی و فواید آن آشنا شدیم، خوب است نگاهی به یکی از پر کاربردترین قیف های بازاریابی دیجیتال یعنی گوگل آنالیتیک و قیف بازاریابی گوگل بیندازیم.

کارکرد قیف های گوگل آنالیتیک چگونه است؟
گوگل آنالیتیک ارائه دهنده قیف های بازاریابی است که در قسمت های قبل در مورد آنها توضیح دادیم. برای ساختن قیف بازاریابی در گوگل آنالیتیک باید چند نکته را رعایت کنیم :

این نوع قیف، یک قیف بسیار ساده است. بنابراین اگر نمی خواهید خیلی عمیق وارد تحلیل داده ها شوید و عمل بهینه سازی را انجام دهید، می توانید از این قیف استفاده نمایید.
شما نمی توانید به عقب برگردید و داده ها را مشاهده کنید. هنگامی که قیف را ایجاد می کنید، فقط می توانید همزمان که داده ها وارد می شوند در قیف به جلو حرکت کنید.
برای استفاده از قیف بازاریابی گوگل لازم است، رویدادهای خود را ایجاد کرده و سپس گزارش را تنظیم کنید. منظور از رویدادها، اقدامات مختلفی هستند که مردم در وبسایت شما انجام می دهند. اقداماتی مثل ثبت نام، دانلود کردن، کلیک کردن بر روی چیزی، مشاهده یک صفحه، استفاده از یک ویژگی و غیره.

انواع قیف های تحلیل گوگل
در خدمات تحلیل گوگل 4 نوع قیف بازاریابی وجود دارد :

1 ) قیف هدف : شامل مجموعه صفحاتی میشود که انتظار دارید کاربران وبسایتتان از آنها دیدن کنند، برای کامل کردن اهدافی غیر مبادله ای مانند ایجاد حساب کاربری، دانلود فایل و مواردی از این دست.

2 ) قیف فروش : مجموعه ای از صفحات که انتظار دارید کاربران وبسایتتان از آنها بازدید کنند، تا هدفی مبادله ای مانند ثبت سفارش در سایت را تکمیل کنند. فرآیند تایید خرید نمونه ی خوبی از قیف فروش است.

3 ) قیف هدف در کانال چندگانه : نوعی قیف هدف است که  شامل کاربران مختلف میشود، در مسیر تبدیل کانال های چندگانه بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد.

4 ) قیف فروش در کانال چندگانه : نوعی قیف فروش است که برای کاربران مختلف، در مسیر تبدیل کانال های چندگانه بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد.

اشتباهات رایج در هنگام راه اندازی قیف بازاریابی گوگل
چنانچه قیف بازاریابی تحلیل گوگل شما بازخورد مورد انتظار را ندارد، ممکن است در زمان راه اندازی آن اشتباهی رخ داده باشد، بر حسب تجربه بیشترین اشتباهات در موارد زیر رخ می دهد :

انتخاب مسیر تبدیل اشتباه
وارد کردن اطلاعات نادرست هنگام تعریف هدف و صفحات قیف
استفاده از یک صفحه ی هدف برای قیف های مختلف
مشکلات بزرگ نویسی (Capitalization)
اختصاص دادن ارزش های پولی به اهداف مبادله ای
استفاده از عبارات معمولی برای صفحات قیف و هدف
عدم درک صحیح نیازمندی ها در قدم اول
چنانچه از قیف بازاریابی خود بازخورد مناسبی دریافت نمی کنید و همچنین از بررسی موارد فوق هم به نتیجه نرسیده اید بهتر است با یک متخصص در این حوزه مشورت کنید و اگر سوالی دارید می توانید، در بخش نظرات با متخصصان ما تماس حاصل نموده و سوالات خود را مطرح کنید.

نکاتی مهم در طراحی قیف بازاریابی گوگل
اولین نکته این است که در طراحی قیف های بازایابی باید از گرافیک حرفه ای استفاده کنید. به عنوان مثال جلد محصولات پیشنهادی را باید به صورت حرفه ای طراحی کنید که بازدیدکننده را تحریک به خرید کند. می توانید از گرافیست های حرفه ای جهت طراحی صفحات قیف های خود استفاده نمایید.

نکته دوم : تبلیغات برای فروش های بیشتر خود را در چند مرحله به بازدیدکنندگان ارائه کنید. مثلا هنگاهی که بازدیدکننده ای یک محصول ارزان قیمت را خریداری کرد سپس محصول گران قیمت تری را به او پیشنهاد دهید و به همین ترتیب محصولات گران قیمت تر بعدی را پیشنهاد دهید.

نکته سوم : روند قبلی را برای محصولات ارزان قیمت نیز تکرار کنید. مثلا اگر بازدیدکننده ای به محصول گران شما پاسخ منفی داد به او محصول ارزان تری را پیشنهاد دهید و به همین ترتیب محصولات ارزان قیمت بعدی را پیشنهاد دهید.

مهم نیست سایت خود را به چه منظور و برای تحقق چه هدفی ساخته اید، قیف بازاریابی ابزار مناسبی برای ردگیری مخاطبان در طول مسیری که برایشان در نظر گرفته اید تا نهایتاً ماموریت مورد نظر را انجام دهند، این ماموریت ممکن است تنها به وارد کردن اطلاعات تماس یا خواندن مقاله ختم شود یا هدف نهایی فروش محصول باشد. در هر صورت با ردگیری مخاطبان تان متوجه خواهید شد در کجای مسیر احتیاج به تحریک بیشتر مخاطبان دارید تا آنها را در قیف بازاریابی هدایت کنید تا نهایتاً هدف تعیین شده محقق شود، قیف بازاریابی گوگل آنالیتیک هم می تواند شما را در این امر یاری دهد.

کاربردهای دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

سرفصل های مقاله

آیا دیجیتال مارکتینگ در همه کسب و کارها چه B2B و چه B2C کاربرد دارد؟
شرکت های B2B
شرکت های B2C
کاربردهای دیجیتال مارکتینگ و فواید اصلی آن چیست؟
ترافیک وب سایت
عملکرد محتوا و جذب مشتریان بالقوه
مدل­ سازی اسناد
من برای استفاده از بازاریابی دیجیتالی آماده ­ام، حال چه کنم؟
همانطور که گفتیم دیجیتال مارکتینگ چتریست که تمام تلاش های بازاریابی آنلاین شما را پوشش می ­دهد. حال آنکه بازاریابی دیجیتالی کاربرد گسترده ­ای در حوزه کسب و کار دارد که در زیر به چندی از آنها اشاره خواهیم کرد.

آیا دیجیتال مارکتینگ در همه کسب و کارها چه B2B و چه B2C کاربرد دارد؟
دیجیتال مارکتینگ در همه کسب و کارهای موجود در هر صنعتی کاربرد دارد. صرف نظر از اینکه شرکت شما چه چیزی می ­فروشد می تواند از دیجیتال مارکتینگ در ایجاد buyer persona ها و شناخت نیازهای مخاطبان و همچنین ایجاد محتوای ارزشمند آنلاین استفاده کند. اگرچه این بدین معنا نیست که همه کسب و کارها باید استراتژی بازریابی آنلاین مشابهی را دنبال کنند.

شرکت های B2B
اگر شرکت شما در حوزه B2B فعالیت دارد، تلاش های بازاریابی دیجیتالی شما احتمالا باید حول جذب مشتری آنلاین ( با هدف نهایی یافتن اشخاصی برای صحبت با فروشندگان ) باشد. به همین دلیل نقش استراتژی بازاریابی شما جذب مشتریان بالقوه­ ای برای فروشندگان است که بیشترین احتمال تبدیل به مشتری را دارند، که این کار از طریق وب سایت و کانال های دیجیتالی پشتیبان آن صورت می­گیرد.

علاوه بر وب سایت شاید بد نباشد به کانال های کسب و کار محور مانند LinkedIn نیز روی بیاورید چرا که جایی است که جامعه هدف مورد نظرتان در آن وقت خود را سپری می کنند.

شرکت های B2C
اگر شرکت شما در زمینه B2C فعال است با توجه به قیمت محصولاتتان به احتمال زیاد هدفتان از فعالیت های بازاریابی دیجیتالی جذب مردم به وب سایتتان و وادار کردن آنها به خرید حتی بدون نیاز به صحبت با یک فروشنده خواهد بود. به همین دلیل شاید کمتر بتوانید به مفهوم سنتی مشتری بالقوه بپردازید و باید بر روی ایجاد فرایند خرید سریع، از زمانی که شخصی وارد وب سایت شما می ­شود تا هنگامی که خرید انجام می­ دهد، تمرکز نمایید. این اغلب بدان معناست که ویژگی های محصولتان در محتوا در جایگاه بالاتری در قیف بازاریابی نسبت به کسب و کارهای B2B قرار دارد و احتمالا باید از فراخوان برای اقدام ( CTAs ) قدرتمندتری استفاده نمایید.

برای شرکت های B2C کانال هایی مانند اینستاگرام ( Instagram ) و پینترست ( Pinterest ) اغلب ارزشمندتر از پلتفرم های مبتنی بر بیزینس مانند لینکدین ( LinkedIn ) است.

کاربردهای دیجیتال مارکتینگ و فواید اصلی آن چیست؟
برخلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتالی نتایجی درست را در زمانی مناسب در اختیار بازاریاب قرار می­ دهد. اگر تا به حال در روزنامه تبلیغ کرده باشید حتما متوجه خواهید شد که چقدر تخمین زدن افرادی که آن صفحه را ورق زده و تبلیغ شما را دیده ­اند دشوار است و هیچ راه قابل اعتمادی برای فهمیدن اینکه چقدر از فروش تان به آن تبلیغ برمی ­گردد وجود ندارد.

ولی از سوی دیگر به وسیله دیجیتال مارکتینگ شما قادر به اندازه­گیری دقیق ROI حاصل از هر یک از فعالیت های بازاریابی خود هستید. در اینجا چند مثال می آوریم :

ترافیک وب سایت
یکی از کاربردهای دیجیتال مارکتینگ این است که شما می­ توانید تعداد دقیق افرادی که صفحه اصلی وب­سایت شما را مشاهده کرده ­اند از طریق نرم افزارهای  مختلف در همان زمان تخمین بزنید. شما همچنین می ­توانید بفهمید که بازدیدکنندگان چه تعداد صفحه را دیده­ اند، از چه دستگاه ی استفاده می ­کرده­ اند و یا اینکه اهل کجا هستند و همچنین داده ­های دیگری نیز می­توانید به دست آورید.

این اطلاعات و یا همان هوشمندی کسب و کار ( BI ) به شما در اولویت بندی کانال های بازاریابی مورد استفاده تان کمک می­ کند. یعنی می توانید بفهمید که با توجه به تعداد افرادی که هر یک از کانال ها به وبسایت شما جذب می­ کنند، در کدام کانال ها وقت بیشتری صرف کنید و درکدام کانال ها کمتر. مثلا اگر تنها 10% از ترافیک شما از طریق جستجوی ارگانیک باشد یعنی احتمالا باید وقت بیشتری را صرف سئو ( SEO ) کنید تا این درصد را افزایش دهید.

مقاله مرتبط:  آیا پروفایل LinkedIn شما جذاب است؟

در بازاریابی سنتی تشخیص نحوه تعامل افراد پیش از صحبت با فروشندگان یا خرید بسیار دشوار است. ولی از طریق دیجیتال مارکتینگ شما قادر به تشخیص گرایش ها و الگوهای رفتاری مردم قبل از رسیدن به مرحله نهایی از فرایند خرید خواهید بود و این یعنی اینکه می توانید تصمیمات آگاهانه ­تری درباره چگونگی جذب آنها به وب­ سایت تان، که دقیقا در بالای طیف بازاریابی قرار دارد، بگیرید.

عملکرد محتوا و جذب مشتریان بالقوه
تصور کنید که بروشوری از محصولات خود را درست کرد ه­اید و آن را برای مردم پست کرده­اید، این بروشور یک نوع محتوا البته به شکل آفلاین محسوب می شود. مساله این است که شما نمی ­دانید که چه تعداد از افراد نامه شما را باز خواهند کرد و چه تعداد آن را مستقیما به سطل آشغال می اندازند.

حال تصور کنید که به جای این کار همان بروشور را بر روی وب سایت خود بگذارید. شما می توانید دقیقا تعداد افرادی را که صفحه ی میزبان آن را بازدید کرده اند  اندازه بگیرید و یا حتی می ­توانید به اطلاعات تماس آنها در صورتی که بروشور را دانلود کنند به وسیله فرم دست یابید. نه تنها می توانید تعداد افرادی که با محتوای شما ارتباط برقرار کرده­ اند اندازه­ بگیرید حتی می ­توانید حتی می ­توانید مشتریان بالقوه واجد شرایط را نیز هنگام دانلود آن جذب نمایید.

مدل­ سازی اسناد
یک استراتژی بازاریابی آنلاین اثربخش با استفاده از ابزار و تکنولوژی ­های درست به شما این امکان را می دهد که کلیه فروش ­های خود را تا اولین تماس دیجیتالی مشتری با کسب و کارتان ردیابی کنید. این عمل را مدل­ سازی اسناد می ­نامند و به شما اجازه می ­دهد که روندهای جستجو و خرید محصولتان توسط مردم را تشخیص دهید؛ همچنین شما را در تصمیم ­گیری آگاهانه ­تر در مورد اینکه کدام بخش از استراتژی بازاریابی شما مستحق توجه بیشتر است و اینکه کدام بخش از چرخه فروشتان نیازمند تغییر است یاری می کند.

در نظر داشته باشید که ارتباط فروش و بازاریابی بسیار مهم است، بنابر تحقیقات گروه آبردین ( Aberdeen Group ) شرکت هایی با همترازی قوی میان فروش و بازاریابی به نرخ رشد سالیانه 20% دست می یابند و این در حالی است که شرکت های با همترازی ضعیف با کاهش 4 درصدی درآمد مواجه می شوند. اگر ­بتوانید سفر مشتری خود را در چرخه خرید از طریق استفاده از تکنولوژی­ های دیجیتال بهبود ببخشید، به احتمال زیاد نتایج مثبت آن را در سطوح پایین کسب و کارتان خواهید دید.

من برای استفاده از بازاریابی دیجیتالی آماده ­ام، حال چه کنم؟
اگر در حال حاضر با کاربردهای دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید و از آنها استفاده می­ کنید احتمالا دست کم به برخی از بخش های مخاطبان آنلاین خود دسترسی پیدا کرده­ اید. بدون شک می ­توانید بخش هایی از استراتژی خود را که قابلیت بهبود دارند، پیدا کنید.

دسته بندی : دیجیتال مارکتینگ