اطلاعات خواندنی در مورد گلاب | تغذیه سالم

سلامتی

خواص گلاب

بهتره در زندگی تون گلاب و مصاررف اونو به کار ببرین و مصارف اونو یادتون نره و از فواید اون بی بهره نمونید.

کارشناسان طب سنتی می گن چهار مزاج گرم و خشک، سرد و خشک، سرد و تر، گرم و تره که در آرامش روان و تن ما نقش موثری رو بازی می کنه. از نظر اونا خواب مزاج تر داره و ما با خوابیدن تری رو به بدن مون اضافه می کنیم. همونجوریکه بارها از دهن بزرگ ترا شنیده ایم که بچه ها در خواب بزرگ می شن،

طب سنتی هم این مطلب رو تایید می کنه و میگه خواب با افزایش مزاج تری باعث زیاد شدن وزن می شه. پس زیاد شدن وزن آدمای خواب آلود، فقط به خاطر کم شدن فعالیتی شون نیس بلکه افزایش تری هم در این مورد نقش پررنگی رو اجرا می کنه. یه خواب ممتد هفت یا هشت ساعته، بدن رو سرد و تر می کنه. در دید طب سنتی دلیل کم خوابی، خشکی مزاجه. آدمایی که مزاج گرم و خشک یا سرد و خشک دارن و اصطلاحا سودای اونا زیاده، بیشتر با بی خوابی درگیرند. واسه بهبود شرایط خواب این افراد باید خشکی مزاج شون رو کم و تری رو به بدن شون تزریق کرد.

دمنوشا در در مون بی خوابی حسابی کارساز هستن و آرامش رو به شما تزریق می کنن. به عطاری برید و گیاهانی رو که مزاج گرم و تر دارن بخرین. گلاب، بیدمشک و عرق کاسنی رو در کابینتای تون جا بدین. این عرقیات باعث تری بدن تون می شن و مزاج تون رو گرم می کنن. گل گاوزبان و بیدمشک، مزاج گرم وتری دارن. بید و عرق کاسنی رو هم یادتون نره. گلاب هم این وسط با خاصیت معتدل و گرم و تری که نسبت به بقیه داره، آرامش زیادی رو به شما میده.

شبا گل گاوزبان، اسطوخودوس، بادرنجبویه رو به نسبت مساوی با آب جوش مخلوط کنین و بذارین بیست دقیقه ای  جوش بیاد و با اعضای خونواده بخورین. می تونین با اضافه کردن یه تیکه نبات به اون و خوش طعم کردن اون، اعضای خونواده رو هم با خود همراه کنین. از نظر کارشناسان طب سنتی بچه بالای دو سال تون هم می تونه در کنار شما از این دمنوش بخوره.

انجام حجامت هم، مزاج تر لازم واسه خوابی راحت رو به شما می هد. حجامت واسه آدمایی که بدن خشک دارن بسیار مناسبه. طب سنتی و احادیث زیادی تاکید بر حجامت ناحیه سر دارن. حجامت سر، تری زیادی رو به بدن شما داده و خواب تون رو آسون کردن می کنه. این حجامت در طب سنتی با افزایش خون رسانی قابل توجیه س و کارساز!

در خوردن هم باید سراغ غذاهایی مزاج تو برید. ماست بخورین که مزاجش شدیدا سرد و تره. دور خوراکیایی که مزاج خشک دارن، خط بکشین. اگه عادت دارین شبا قهوه و چای بخورین تعجبی نداره که شبا بی خواب شید. قهوه با مزاج گرم و خشکی که داره و چای هم با سرد و خشکی زیادش شما رو بی خواب می کنه. در اولین قدم این دو نوشیدنی رو خط بزنین و خود تون رو به دمنوشای آرامبخش ببندین.

 در فصل بهار غذاایی رو که تری کمتری داره استفاده کنین و غذاها و گوشتای لطیف و زود هضم و تخم مرغای عسلی استفاده کنین. مصرف پیاز، سیر و ترشی رو محدود کنین. در اردیبهشت هم بریانی و غذاهای سرکه دار رو استفاده کنین و هنگام ناشتا هم آب بخورین. استشمام بو و عطر در این ماه پیشنهاد می شه. در خرداد هم غذاهایی که گوشتای غلیظ مثل کله پاچه دارن و غذاای شور رو مصرف نکنین.

قبلا مصرف گلاب رو واسه خوابی راحت به شما پیشنهاد کرده بودم. اما الان می خوام بگم که استنشاق این عطر حال تون رو بهتر می کنه و کمک می کنه تا راحت تر به خواب برید. خوردن یه دارو یا دمنوش خیلی خوبه اما استنشاق و بخور این عرقیات با ورود مستقیما به مغز، اثر بسیار قوی و تاثیر گذاری رو دارن. قبل از خواب محیط رو مرتب کنین و کمی گلاب در اتاق بپاشید تا آروم تر شید درزمان روز هم می تونین از این عطر استفاده کنین تا سر حال تر باشین و دپرس نشید.

یادتون نره که در طب سنتی تنها نمی شه به مصرف داروهای خوراکی اکتفا کرد هم اینکه نمیشه توقع داشت که با مصرف تنها دمنوش و استنشاق گلاب مشکلات روحی هم حل شه. این تجویزا در کنار رفتار درمانی و همکاری خونواده در حل مشکلات روحیه که با گرم کردن مزاج آرامش و خوابی عمیق رو واسه شما به ارمغان می آورد.

اگه در این فصل همیشه خمیازه می کشید و بیشتر و راحت تر می خوابید به دلیل مزاج گرم و تر این فصله که با مزاج تر خواب هماهنگه حتی بی خوابا هم در این فصل راحت تر می خوابن. زمستون هم با مزاج سردش دست کمی از بهار نداره که آخر زمستون اندازه تری در بدن بیشتر می شه و راحت تر به خواب می رید. تابستون فصلیه که افراد معمولا بیشتر بیدارند. در پاییز هم که خشکی در اون بیشتره و افراد رو کسل تر می کنه و بی خوابیای بیشتری هم داره. اگه در فصل پیش رو خیلی کسل شدید سراغ حجامت برید تا طبع تون به تعادل برسه.

ورزش بدن تون رو خشک و شما رو بی خواب تر می کنه. اگه فکر می کنین به یه باره با ورزش زیاد، شب خوابی راحت رو تجربه می کنین باید بگم که در اشتباهید و با این کار شب رو شاید با بی خوابی بیشتری می گذرونین. تعریق به وجود اومده به وسیله ورزش بدن شما رو گرم و خشک می کنه و شما رو بی خواب تر.

خروپف، آپنه یا پاهای بی قرار از مشکلاتی هستن که کیفیت خواب رو تحت تاثیر قرار میدن که هر کدوم در مون مخصوص خود رو داره. بیشتر بی قراریا و از خواب پریدنا علل روحی دارن و از تنش و اضطراب ناشی می شن که واسه اونا دمنوش پیشنهاد می شه. آدمایی که در گروه مبتلایان به پاهای بی قرار جای می گیرن بیشتر اضطراب دارن و معمولا مزاج شون هم، خیلی سرد و خشکه.

اگه شبا در پاهای تون احساس کشیدگی و کوفتگی می کنین و درد استخوانی دارین جزو این گروه هستین. واسه رفع این حالت هم باید به فکر در مون سردی و خشکی باشین و هم از راه های آروم سازی ذهن بهره بگیرین. خروپفا هم معمولا علل مکانیکی دارن. ممکنه به خاطر تنگی سینوس باشن که باعث شه فرد از راه دهن تنفس کنه. آدمایی هم که چاق ان و غبغب دارن، زیاد خروپف می کنن. آلرژی و التهابات سینوس بینی رو کیپ می کنن، راه تنفس رو می بندن و خواب پر سر و صدا ایجاد می کنن. واسه در مون خروپف چاقا، باید وزن شون رو کم کنن.

 طب سنتی درمانای مثل در مون لاغری رو واسه اونا تجویز می کنه. علل مکانیکی هم با جراحی قابل در مون هستن. اگه این خروپفا باعث قطع اکسیژن شه به آپنه تبدیل می شه که در واقع حالت شدیدتر خروپفه. آدمایی که به آپنه دچارند در شب اکسیژن خوبی دریافت نمی کنن و در روز همیشه از خواب آلودگی شاکی هستن. این افراد معمولا گردن کوتاه تری دارن و همون درمانای لاغری و غبغب واسه این افراد هم پیشنهاد می شه. اگه به آپنه دچار هستین، ورزش کنین و به مدت هفت، هشت دقیقه از سونای خشک استفاده کنین. از غذاایی مثل برنج که باعث تنگ شدن مجرای تنفسی یا ایجاد غبغب می شن هم بیخیال شین.

اگه عادت دارین از شب تا صبح یه سره بخوابین، خوبه بدونین طب سنتی با این خوابیدنای یه تیکه اصلا موافق نیس. واسه خوابی راحت قبل از نیمه شب شرعی که حدودا ساعت ده و نیم- یازده س، در تختخواب باشین اما بعد از دو یا سه ساعت بیدار شید و فاصله ای  دو یا سه دقیقه ای  بین خواب تون بندازین و دوباره به تختخواب برید.  بین الطلوعین یا نماز صبح هم دوباره بیدار شید اگه هنوز خواب آلود بودین دوباره کمی بخوابین.

اگه می خواین حسابی سر حال باشین قبل از اذان ظهر هم کمی چرت بزنین. اگه هم وقت نکردید می تونین بعد از ظهر چرت کوتاه بیست دقیقه تا نیم ساعته ای  داشته باشین.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *