اطلاعات جامع درباره ی برچسب های غذا | تغذیه سالم

سلامتی

برچسبای غذا

برچسبای غذا واسه خرید غذا طراحی شده اونا همه جنبه های مثبت رو بزرگ میکنن و بعضی جنبه های منفی رو ذکر نمی کنن برخلاف دیدگاه رایجی که هست برچسب غذاها نمی تونه به شما دروغ بگه اما ممکنه کمی نادرست باشه با اینحال اونا می تونن بر احساس شما تاثیر گذارن و واژه ها احساس بهتری درباره فراورده ایجاد می کنن مثلا اگه شما روی برچسب واژه (کباب شده) و (سرخ شده) رو ببینین احساستون میگه که چربی این فراورده کمتره واژه سرخ شده واسه فروش مناسب نیس به هیمن دلیله که مرغ کنتاکی سرخ شده از سال ۱۹۹۰ به بعد KFC نامیده شد

بیشتر غذاهای کنسرو شده مدعی ان که مواد افزودنی  نگهدارنده ندارن پس هنگام خرید اونا احساس بدی ندارین انچه که این غذاها به شما نمی گن اینه که غذاهای کنسرو شده به مواد نگهدارنده نیاز دارن زیراکنسرو به معنی غذای نگهداری شده و تقریبا ۲۰۰ ساله که اونا به این شکل جفت و جور می شن هرچند نمک و شکر نگهدارند ه ان اما ممکنه در قوانین غذا کمتر شامل تعریف نگهدارنده شن مثلا همه غذاای کنسرو شده جامد در استرالیا و زلاندنو بدون نگه دارنده ان اما ممکنه شامل شکر و نمک باشن .

چی باید در برچسب غذا وجود داشته باشه ؟

هربرچسبی باید شامل فهرست ترکیب نام و ادرس شرکت تولیدی پخش و حمل کننده وزن یا حجم و روش مصرف غذا باشه (میتونه داخل بسته باشه و روس برچسب نباشه  در جدول ۱ ببینین )

طبق قانون فهرست ترکیبا در برچسب باید حالت نزولی داشته باشه و این بدون معنا هستش که اولین ترکیب بالاترین سهم رو در غذا داره بعضی غذاها مانند چای و قهوه فهرست ترکیب ندارن تنها ترکیبی که می تونه در فهرست نزولی جای نداشته باشه ابه عبارت (آب اضافه شده) می تونه در انتهای فهرست قرار گیرد

آخرسر امروزه همه برچسبا غذایی شامل فهرست اطلاعات تغذیه ای (NIP) یا جدول ارزش غذایی هستن در این مورد استثناهایی هم هست : مثلا نون تازه خریداری شده از نون وایی می تونه بدون بسته بندی به فروش برسه (بیشتر نانواییای فرانسه اطلاعات تغذیه ای رو در دامنه بزرگی از فراوردهای خود درج می کنن )

واسه تبدیل کیلوژول به کیلوکاری باید عدد مورد نظر رو برچهار تقسیم کرد اگرقصد دارین عدد دقیق تری به دست اورید باید عدد مورد نظر رو بر ۱۸/۴ تقسیم کنین ممکنه بخشهای اطلاعاتی مختلفی روی برچسب  غذا وجود داشته باشه که به طور خلاصه در جدول ۱ توضیح داده شدن در مورد ادعاهای تغذیه ای مانند کم نمک یا کم چرب فرق بسیار کمی بین کشورها هست این موارد در جدول ۲ ارائه شده

جدول شماره ۱ : موارد موجود در برچسب  غذاها

در برچسب غذاها

                                             تفسیر

ترکیبات

ترکیبات از نزولی فهرست می شن (از بیشترین به کمترین)

سازنده یا پخش کننده

اطلاعات مربوط به تماس با سازنده یا پخش کننده در کشوری که فراورده به فروش می رسه باید ارائه شه تا اگه کسی قصد جست وجو یا شکایت داشت خیلی راحت بتونه این کار رو بکنه .

فهرست تغذیه ای

همه برچسبای تغذیه ای یه فهرست اطلاعات تغذیه ای (جدول ارزش غذایی) دارن که کالری یا کیلوژول پروتئین چربی (مثلا چربی اشباع) کربوهیدرات (مثلا قند)و سدیم در ان مشخصه در بعضی کشورها مقدار کلسترول و فیبر درج می شه

فهرست باید جزئیات مواد غذایی و مغذی ادعا شده رو هم در بگیره مثلا اگه غذایی با کلسیم غنی شده باید مقدار کلیم مشخص باشه

در انگلستان استرالیا زلاندنو اطلاعات واسه هروعده و واسه ۱۰۰ گرم (۱۰۰۰میلی گرم) ارائه و در آمریکا و کانادا تنها اندازه وعده درج میشه.

درصد ترکیبان اصلی

در استرالیا و زلاندنو برچسب باید درصد ترکیبات اصلی (مثلا: درصد توت

فرنگی در ماست توت فرنگی ) رو نشون بده در انگلستان اگه توت فرنگی طبیعی در ماست توت فرنگی استفاده شده باشه تنها وجود عکس توت فرنگی روی بسته ماست توت فرنگی کافیه طعم دهنده های مصنوعی شامل این قانون نمی شن

ذرصد مقادیر روزانه

درایالات متحده درصد هرماده مغذی و هم درصد نیاز روزانه به همه مواد مغذی با در نظر گرفتن یه رژیم ۲۰۰۰ کالری یا ۲۵۰۰ کالری بیان می شه

در انگلستان دستورالعمل مقادیر روزانه برحسب ۲۰۰۰ کالری واسه زنان و ۲۵۰۰ کالری واسه مردان بیان می شه

در هر دو مورد نباید این مقادیر با دریافت پیشنهاد شده مواد مغذی استباه گرفته شه

در کانادا هر ویتامین یا ماده معدنی با در نظر گرفتن درصد نیازای روزانه پیشنهاد شده فهرست می شن.

توضیح فراورده

خوب شما باید چیزی رو می خرید بشناسین (هرچند شکل روی برچسب همیشه مثل فراورده نیس)

تاریخ انقضاء یا بهترین تاریخ مصرف

این تاریخا می تونن واسه همه غذاها زیر دو سال باشن

بیشتر غذاها دارای بهترین تاریخ مصرف هستن این بدون معنا نیس که یکی دو روز پس از گذشتن تاریخ مصرف این غذا قابیت مصرف نداره (معمولا اگه غذا خوب نگهداری نشه ) تاریخ انقضا بیشتر روی غذایهای درج می شه که به دلایل تندرستی نباید پس از این تاریخ مصرف شن بعضی وقتا ممکنه شما در برچشب غذا تا این تاریخ نمایش بدین راببینید این تاریخ واسه کارمندان فروشگاهه و عمومی نیس شما باید تاریخ انقضا یا بهترین تاریخ مصرف استفاده کنین

جدول شماره ۲ : خلاصه ای از واژه های موجود در برچسب غذاها

در برچسب غذا

                                          معنیش چیه ؟

ترکیبات

در همه گشورها ترکیبات به ترتیب نزولی فهرست می شن (از بیشترین به کمترین) در بعضی کشورها ویژگیای اصلی ترکیبات مانند درصد سیب در پای سیب طبق درصد ارائه می شه

ساخته شده در

نشانی کارخانه یا محل پخش اگه در کشور دیگه ساخته شده

کم چرب شده

دربرخی کشورها بدون معناست که مقدار چربی باید در مقایسه با غذای استاندارد دستکم یه چهارم (۲۵% ) کم بشه

کم چرب

کمتر از ۳ گرم چربی در ۱۰۰ گرم غذای جامد و کمتر از ۵/۱ گرم چربی در غذای مایع (استرالیا و زلاندنو )

کمتر از ۳ گرم چربی در ۱۰۰ گرم غذا ( انگلستان )

کمتر از ۳ گرم چربی در هر واحد ( آمریکا و کانادا )

بدون چربی

کمتر از ۰/۱۵  گرم چربی در ۱۰۰ گرم  چربی در غذا (استرالیا و زلاندنو )

کمتر از ۰/۱۵  گرم چربی در ۱۰۰ گرم  غذا ( انگلستان )

کمتر از ۰/۵ گرم چربی در هرواحد ( آمریکا و کانادا )

درصد بدون چربی

تنها باید وقتی که غذا به صورت کم چرب طبقه بندی می شه استفاده شد

 مثلا اگه غذایی ۹۷ درصد بدون چربیه نباید در ۱۰۰ گرم غذا بیشتر از ۳ گرم چربی داشته باشه ادعای درصد بدون چربی در انگلستان به کار نمی ره

دارای چربی اشباع کم

کمتر از ۱/۵  گرم چربی اشباع در ۱۰۰ گرم غذای جامد و کمتر از ۷۵/۰ گرم چربی اشباع در غذای مایع هم اینکه باید شرایط کم چرب رو هم دارا باشه . (استرالیا و زلاندنو )

کمتر از ۱/۵ گرم چربی اشباع در ۱۰۰ گرم غذا و نباید بیشتر از ۱۰ درصد کیلوژول (کالری ) فراورده رو تشکیل بده ( انگلستان )

کمتر از ۰/۵  گرم چربی اشباع و کمتر از ۰/۵ گرم چربی ترانس در هر واحد (آمریکا و کانادا )

کم کلسترول

کمتر از ۲۰ میلی گرم کلسترول در ۱۰۰ گرم (استرالیا و زلاندنو ) یا هر واحد (آمریکا).

در بیشتر کشورها ادعای کم کلسترول در مورد غذاهای دارای چربی اشباع کم دید برچسب رو کنترل کنین چون مصرف غذاهای کم کلسترول دارای چربی اشباع کم دید برچسب رو کنترل کنین چون مصرف غذاهای کم کلسترول دارای چربی اشباع زیاد مزیتای کمی دارن در انگلستان هیچ تعریفی از کم کلسترول موجود نیس و ادعاهای کم کلسترول مدت هاست که استفاده نمی شه

بدون کلسترول

کمتر از ۳ میلی گرم کلسترول در ۱۰۰ گرم و شرایط کم چرب و دارای چربی اشباع کم رو کمتر از ۲۰ درصد چربی کل داره . (استرالیا و زلاندنو )

کمتر از ۳ میلی گرم کلسترول و ۲گرم یا کمتر یا کمتر چربی اشباع در هر واحد

کمتر از ۵ میلی گرم کلسترول در هر واحد هرچند ادعای بدون کلسترول مدت هاست که استفاده نمی شه ( انگلستان )

کمتر از ۲ میلی گرم کلسترول و ۲گرم یا کمتر چربی اشباع در هر واحد (آمریکا و کانادا )

فیبر

یه غذای پر فیبر به توضیح زیره :

دست کم ۳ گرم فیبر در هر واحد. (استرالیا و زلاندنو )

دست کم ۴ گرم فیبر در هر واحد (کانادا)

دست کم ۴ گرم فیبر در ۱۰۰  گرم ( انگلستان )

دست کم ۵ گرم فیبر در هر واحد (آمریکا)

کم سدیم / نمک

کمتر از ۱۲۰ میلی گرم سدیم در ۱۰۰ گرم (استرالیا و زلاندنو )

کمتر از ۴۰ میلی گرم سدیم در ۱۰۰ گرم ( انگلستان و کانادا )

کمتر از ۱۴۰ میلی گرم سدیم در ۱۰۰ گرم (آمریکا)

کم نمک شده

در بیشتر کشورها بدون معناست که مقدار سدیم تا یه چهارم (۲۵درصد) کاهش

 پیدا میکنه

سبک /سبک شده

این عبارت به شما میگه که غذا سبکه در نمک سبک در رنگ

ممکنه در انرژی سبک نباشه .

کم ژول / بدون کالری

به طور مجازی بدون ژول یا کالری

کمتر از ۸۰ کیلو ژول در ۱۰۰ میلی لیتر غذای مایع یا کمتر از ۱۷۰ کیلو ژول در غذای جامد یا نیمه جامد (استرالیا و زلاندنو )

کمتر از ۱ کالری در ۱۰۰ گرم (کانادا)

کمتر از ۴۰ کالری در ۱۰۰ گرم و کمتر از ۴۰ کالری در هر واحد ( انگلستان )

کمتر از ۵ کالری در هر وعده (آمریکا)

بدون قند اضافه

بدون قندای اضافه مانند  سوکروز گلوکز دکستروز مالتوز فروکتوز عسل شیره قند

بدون قند

کمتر از ۰/۲  گرم قند در ۱۰۰ گرم غذای جامد و کمتر از ۱/۰ گرم قند در غذای مایع (استرالیا و زلاندنو )

در کانادا از عبارت کم کربوهیدرات استفاده میشه و نشون دهندهی کمتر از ۱ کالری در ۱۰۰ گرم یا ۱ کالری در ۱۰۰ میلی لیتره (کانادا)

کمتر از ۰/۲ گرم قند در ۱۰۰ گرم غذا ( انگلستان )

کمتر از ۰/۵  گرم قند در هر واحد  (آمریکا)

طبیعی

 تعریفی واسه این واژه موجود نیس بیشتر کارخانه ها این واژه رو به معنی نبود وجود ماده افزودنی در فراورده استفاده می کنن

.

منبع :