اطلاعات جالب در مورد بیماری کلسترول | بیماری

سلامتی

: اون قدر درباره کلسترول بد شنیده ایم که اگه به ما بگن «کلسترول فی نفسه چیز بدی نیس» تعجب می کنیم. در واقع کلسترول هم از جمله موادیه که بدن تولید و ازش استفاده می کنه، چون حضور این ماده در بدن و بعضی پروسهای حیاتی و به طور خلاصه واسه سلامت ما، خیلی با اهمیته.

کلسترول لازم بدن از دو روش تامین می شه؛ بخشی از اون به طور طبیعی در بدن تولید می شه. کبد و دیگه سلولای بدن، ۷۵ درصد کلسترول لازم خون رو تامین می کنن. وراثت در اندازه تولید و جذب اون نقش بسیار مهمی داره.اما بخش دیگه کلسترول از راه غذاهایی که می خوریم وارد بدنمون می شه. ۲۵ درصد باقیمونده کلسترول لازم از راه غذایی که می خوریم تامین می شه. البته تنها منبع غذایی کلسترول، خوراکیای حیوانیه و غذاهای گیاهی نمی تونه کلسترول بدن رو تامین کنه.

کلسترول موجود در بدن آدم به دو دسته تقسیم می شه:

کلسترول خوب و کلسترول بد. مقدار بیشتر از اندازه یکی از این شکلای جور واجور و هم مقدار کم یکی دیگه، می تونه دلیل بروز بیماریای قلبی ـ عروقی، حمله قلبی یا سکته مغزی شه.

یه سوال عادی درباره کلسترول اون هستش که وقتی آزمایش می دید و کلسترول خون رو اندازه می گیرن، دقیقا چی رو سبک و سنگین میکنه؟ اندازه گیری کلسترول در واقع اندازه گیری اندازه HDL و LDL خونه.

HDL همون کلسترول خوبه که از رسوب کردن LDL یا کلسترول بد روی دیواره داخلی عروق جلوگیری می کنه. اگه اندازه HDL خون در وضعیت سالم قرار داشته باشه، می تونه در برابر حمله قلبی و سکته مغزی هم از شما مراقبت کنه، اما برعکس اگه اندازه اون پایین باشه، یعنی کمتر از ۴۰ mg/dL واسه مردان و کمتر از ۵۰ mg/dL واسه زنان، خطر بیماریای قلبی رو زیاد می کنه.

نکته گذشته خیلی با اهمیته. بعضی وقتا کلسترول پایین هم می تونه دردسر ساز شه. اگه در آزمایش معلوم شد کلسترول خونتون پایینه، اون گاه براساس یافته های خیلی از تحقیقات در مرحله اول می تونین فعالیتای جسمی منظم، مثل دست کم ۱۵۰ دقیقه فعالیتای هوازی با شدت متوسط در هر هفته یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید هوازی در هر هفته یا ترکیبی از این دو رو در برنامه خود بذارین تا به بدنتون کمک کنه کلسترول خوب بیشتری تولید کنه.

هم اینکه کاهش مصرف چربیای ترانس و البته رژیم مغذی و متوازن راه دیگه ایه که HDL رو زیاد می کنه.اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مانند همیشه از سیگار و دخانیات دوری کنین، چون مصرف دخانیات اندازه HDL خون رو کم می کنه.

اگه HDL خون شما پایینه و هیچ کدوم از راه های فوق دلیل افزایش اندازه اون یا رسیدن اون به حد مطلوب نمی شه، حتما باید با دکتر خود مشورت کنین تا در صورت نیاز واسه جبران این مشکل دارو تجویز کنه.

کلسترول LDL هم به طور طبیعی در بدن تولید می شه، اما خیلی از افراد ژنایی رو از مادر، پدر یا حتی پدربزرگا و مادربزرگ هاشون به ارث می برن که دلیل می شه بدنشون بیشتر از اندازه LDL تولید کنه.

مصرف چربیای اشباع، چربیای ترانس و خوراکیای پر از کلسترول هم دلیل افزایش اندازه کلسترول بد بدن می شه.اگه کلسترول بالای خون در خونواده شما شایعه، دیگه فقط از راه اصلاح سبک زندگی نمی تونین به کاهش کلسترول بد خون خود امیدوار باشین.

پیشنهاد کارشناسان اون هستش که سبک زندگی خود رو اصلاح کنین، اما در عین حال حتما باید با پزشکتون هم در این مورد مشورت کنین. در این مورد هر فردی با فرد دیگه فرق داره و روش درمانی هر فردی هم منحصر به خودشه. به خاطر همین فقط دکتر معالجتان می تونه به شما بگه چیجوری می تونین از شر این هیولا خلاص شید.

باورهای غلط درباره کلسترول

۱- کلسترول بالا یه مریضی مردونه است و خانوما از شر اون در امونن!

شاید عامل اصلی این تصور غلط، یه ویژگی خاص زنونه س. در واقع، زنان قبل از رسیدن به سن یائسگی معمولا از بالا رفتن اندازه کلسترول بد خون در امونن، چون هورمون زنونه یا همون استروژن، عامل بسیار مهم و موثری در سلامت کلسترول خون بازی می کنه، اما این ویژگی همیشگی نیس و با افزایش سن اندازه کلسترول در خون بالا میره. مخصوصا اون که در دوران یائسگی زنان سپر دفاعی فوق رو از دست میدن و به خاطر همین ممکنه به کلسترول بالا گرفتار شن.

در این مورد هم برنامه غذایی سالم و فعالیت جسمی مناسب، هر چند لازمه، اما به تنهایی نمی تونه از افزایش اندازه کلسترول خون جلوگیری کنه.

به خانوما پیشنهاد می شه مخصوصا با نزدیک شدن به سن یائسگی، حتما اندازه کلسترول خونشون رو آزمایش کنن و شرایط خود رو با پزشکشون در میان بذارن چون ممکنه دکتر معالج پیشنهادای مفیدی ارائه کنه یا شاید اصلا لازم باشه دارو تجویز کنه.

۲- کلسترول بالا آسیب دوران میانسالی و پس از اون هستش؛ پس تا دوره میانسالی نباید نگران کلسترول خود باشین!

همه افراد باید واسه اطلاع از وضع کلسترول خون خود از بیست سالگی باید آزمایش خون بدن و این کار رو براساس گفته دکتر تو یه برنامه وقتی منظم بکنن. البته خیلی از کارشناسان پیشنهاد می کنن این کار رو از سنین پایین تری شروع کنین. حتی کودکان مخصوصا کودکانی که از سابقه خانوادگی بیماریای قلبی بهره مند هستن، ممکنه به کلسترول بالا گرفتار باشن.

مخصوصا دلایلی در دسته که نشون میده این کودکان در بزرگسالی بیشتر از بقیه در خطر دچار شدن به بیماریای قلبی قرار دارن.کم تحرکی یا بی تحرکی، رژیم غذایی ناسالم و وراثت همه می تونه بر اندازه کلسترول خون کودکان تاثیر نامطلوبی بزاره. به خاطر همین والدین و مربیان باید هم مراقب این موارد باشن و هم آگاهی لازم رو در این مورد در اختیارشون بذارن.

کودکان خود رو تشویق کنین هر روز یا دست کم، بیشتر روزا حدود یه ساعت ورزش کنن و در سنین نوجوونی هم مراقب باشین به طرف مصرف دخانیات کشیده نشن.

۳- تغذیه مناسب و فعالیت جسمی واسه کنترل اندازه کلسترول خون کافیه!

درسته که رژیم غذایی و فعالیت جسمی نقش مهمی در اندازه کلسترول خون بازی می کنن، اما این همه ماجرا نیس.اندازه LDL یا همون کلسترول بد در دو عضو بسیار مهم، یعنی کبد و روده کنترل می شه. اگه این دو عضو نتونن وظایف خود رو بدرستی بکنن، رژیم غذایی مناسب و فعالیت جسمی نخواد تونست کلسترول بد بدن رو کنترل کنه.

به خاطر همین لازمه علاوه بر این دو مورد، حتما در مورد اندازه کلسترول خونتون با دکتر مشورت کنین. شاید لازم باشه براتون دارو تجویز کنه.

 ۴- کلسترول مریضی افراد چاقه؛ افراد لاغر لازم نیس نگران باشن!

کلسترول بین افراد بی عدالتی قائل نمی شه. همه افراد، چاق یا لاغر، ممکنه در خطر باشن و به کلسترول خون بالا گرفتار شن.درسته که افراد دارای اضافه وزن بیشتر در خطر دچار شدن به کلسترول بالا قرار دارن، اما افراد لاغر هم باید مراقب کلسترول خود باشن و به طور منظم آزمایش بدن.

بیشتر آدمایی که وزنشون به این راحتیا بالا نمی ره، فکر می کنن کلسترول بالا هیچوقت به سراغشون نمیاد. به خاطر همین کمتر حواسشون به اندازه چربی ترانس و چربی اشباعی که مصرف می کنن، هست.

هیچ فردی نباید فکر کنه می تونه بی محابا هر چیزی بخوره، چون مطمئنا قلب هم تاب و توانی داره و ممکنه بدون هیچ سختی ای از پا دربیاد.پیشنهاد کارشناسان اون هستش که بدون توجه به وزن، رژیم غذایی یا اندازه فعالیت جسمی تون حتما به طور منظم واسه اندازه گیری اندازه کلسترول، آزمایش خون بدین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *